niedziela, 29 maja 2016

#5 Kto bada moją krew ?

Myślę, że nie będę Was zanudzać odpowiedziami na pytania: „Jak długo mnie nie było?” ,„Dlaczego nie pisałam?” „Dlaczego wróciłam?” itd. Zamysł dotyczący tego jak będą wyglądały moje posty nie zmienił się         i możecie o nim przeczytać w pierwszym poście: klik , więc nie będę się zbędnie powtarzać ;). 


Na poważnie zastanowiłam się nad postami dotyczącymi diagnostyki laboratoryjnej. Kilka osób podzieliło moje zdanie, że posty dotyczące medycyny laboratoryjnej przełożonej na język przystępny dla szerszego grona odbiorców byłyby przydatne (pozdrawiam Aniu :*). Nie ukrywam, że jest to dla mnie małe wyzwanie. Jednak będzie to na pewno dla mnie bardzo rozwojowe :).

No to startujemy :D
Kto bada moją krew?



Studenci jednej z medycznych uczelni przeprowadzili ankietę, w której zapytali przypadkowo napotkane osoby : „Czy wiedzą państwo kto bada waszą krew?”. Wszyscy ochoczo odpowiadali, że tak. Następnie studenci zadawali drugie pytanie „Dobrze. Wobec tego kim jest ta osoba?”.         90% osób odpowiedziało, że pielęgniarką…



Natomiast prawda wygląda nieco inaczej. Pielęgniarki owszem często krew pobierają, ale nie zajmują się jej badaniem. Za analizę próbek odpowiedzialni są diagności laboratoryjni. Może część z Was spyta – „A kto to taki?”. Już tłumaczę ;). 

Diagnosta laboratoryjny jest to osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku analityka medyczna (dla ścisłości, właśnie ten kierunek ukończyłam w lipcu ubiegłego roku). Istnieją wyjątki jak absolwenci studiów podyplomowych, ale nie będę się w to zagłębiać ;). Wracając. Diagnosta laboratoryjny to ten, który analizuje materiał pobrany od pacjenta (próbki krwi i nie tylko :D). Przeprowadza badania przy pomocy różnych aparatów diagnostycznych jak i manualnie. Jednak na tym nasza rola się nie kończy. Sprawdzamy również czy wyniki, kolokwialnie mówiąc wydane przez maszynę mają sens. Analizujemy, powtarzamy badania, informujemy lekarzy o wynikach, które są nieodpowiednie i wiele innych. 

Tak jak pięknie ujęte jest to w definicji: „Diagnosta laboratoryjny - osoba, która wykonuje badania diagnostyczne z zakresu chemii klinicznej, analityki ogólnej, hematologii, serologii, immunologii i bakteriologii (we współpracy z technikiem analityki medycznej), za pomocą specjalistycznych metod i aparatury laboratoryjnej, bądź nadzoruje wykonanie tych badań oraz interpretuje i ocenia ich wyniki.” 

Podsumowując diagnosta laboratoryjny to nie tylko osoba, która na ślepo wkłada próbki krwi do aparatu. Dbamy o wiarygodność i sensowność wyników. Pomimo, że mało o nas słychać i niewiele nas widać to odgrywamy ważną rolę w procesie diagnostycznym wielu osób. Jak usłyszałam pierwszego dnia szkoleniowego i mam zamiar kierować się tym zawsze – „Traktuj każdą próbkę pacjenta jakby była od kogoś z twoich bliskich”.


Dziś krótko, w ramach wprowadzenia. Następny post będzie dotyczył przygotowania do badań laboratoryjnych :).


P.S. Na co dzień więcej mnie na instagramie ;) 



Pozdrawiam, Agulens

6 komentarzy:

  1. Świetny blog, na pewno bede czestym gosciem:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawa tematyka do wpisów, masz we mnie stałego czytelnika :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Cieszę sie ze wróciłaś, ja mam fobie.... zaraz mi sie słabo robi.... nie wiem z czego to wynika ale najchętniej bym nie badała krwi... ale trzeba

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele osób ma problem z wybraniem się na pobranie krwi. Często to wynika z traumy z dzieciństwa. Jednak to nie zawsze tak jest. Najlepiej wtedy znaleźć konkretne laboratorium/ punkt pobrań z zaufaną osobą pobierającą żeby stres był mniejszy :)

      Usuń